Conscious Contact

Tangible mind in a quarter.

Category: dialog

Laporan tertulis FGD – 30 DES 2015

COVER

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10-END

 

487531_10153471884529023_5346373995184641058_n

Photo courtesy: Ferri Si-Bob

Advertisements

TAMING THE FOX (SPOILER ALERT!)

The fox only has a cameo role, but he’s gives a vivid impression to me like WOW!! 

When the fox and the little prince meet for the first time, the fox asks the prince to tame him. When the prince asks him what tame means, the fox says it means “to establish ties”. The process of taming, he explains, they will come to mean something to each other and will need each other. Without taming, the fox says, the prince will be nothing more than a little boy who is just like a hundred thousand other little boys. And to the prince, the fox is nothing more than a fox like a hundred thousand other foxes. But after the fox is tamed, the prince and the fox will become unique for each other.

I still have no clue why the story ‘use’ a fox to guide the little prince to a wiser point of view (and haven’t found search the metaphors and allegories meaning referring to the other character at “The Little Prince” book/movie; a sheep, a rose, planet, snake, bird, elephant, etc). Hosshh hosshhh..

Here’s the original dialog between them, from the book “Le Petit Prince”:

It was then that the fox appeared.

“Good morning,” said the fox.

“Good morning,” the little prince responded politely, although when he turned around he saw nothing.

“I am right here,” the voice said, “under the apple tree.”

Fox

“Who are you?” asked the little prince, and added, “You are very pretty to look at.”

“I am a fox,” the fox said.

“Come and play with me,” proposed the little prince. “I am so unhappy.”

“I cannot play with you,” the fox said. “I am not tamed.”

“Ah! Please excuse me,” said the little prince.

But, after some thought, he added:

“What does that mean–‘tame’?”

“You do not live here,” said the fox. “What is it that you are looking for?”

“I am looking for men,” said the little prince. “What does that mean–‘tame’?”

“Men,” said the fox. “They have guns, and they hunt. It is very disturbing. They also raise chickens. These are their only interests. Are you looking for chickens?”

“No,” said the little prince. “I am looking for friends. What does that mean–‘tame’?”

“It is an act too often neglected,” said the fox. It means to establish ties.”

“‘To establish ties’?”

“Just that,” said the fox. “To me, you are still nothing more than a little boy who is just like a hundred thousand other little boys. And I have no need of you. And you, on your part, have no need of me. To you, I am nothing more than a fox like a hundred thousand other foxes. But if you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world. To you, I shall be unique in all the world . . .”

“I am beginning to understand,” said the little prince. “There is a flower . . . I think that she has tamed me . . .”

“It is possible,” said the fox. “On the Earth one sees all sorts of things.”

“Oh, but this is not on the Earth!” said the little prince.

The fox seemed perplexed, and very curious.

“On another planet?”

“Yes.”

“Are there hunters on that planet?”

“No.”

“Ah, that is interesting! Are there chickens?”

“No.”

“Nothing is perfect,” sighed the fox.

But he came back to his idea.

“My life is very monotonous,” the fox said. “I hunt chickens; men hunt me. All the chickens are just alike, and all the men are just alike. And, in consequence, I am a little bored. But if you tame me, it will be as if the sun came to shine on my life. I shall know the sound of a step that will be different from all the others. Other steps send me hurrying back underneath the ground. Yours will call me, like music, out of my burrow. And then look: you see the grain-fields down yonder? I do not eat bread. Wheat is of no use to me. The wheat fields have nothing to say to me. And that is sad. But you have hair that is the color of gold. Think how wonderful that will be when you have tamed me! The grain, which is also golden, will bring me back the thought of you. And I shall love to listen to the wind in the wheat . . .”

The fox gazed at the little prince, for a long time.

“Please–tame me!” he said. ..click for more: (direct link)

Related to our life.. The question is, who is tamed who? – – – According to what the fox means by “tame” is to “make friends” or “to establish a relationship”. We build a relationship with a person and get to really understand him/ her, that person will remain indistinguishable for you from the hundreds of thousands of people in the world. Sounds like requires a lot of time and patience, right? Well, according to the fox, that’s the point. Building relationships and deep connections with people is  a hard work.

The fox remarks: One only understands the things that one tames….Men have no more time to understand anything. They buy things all ready made at the shops. But there is no shop anywhere where one can buy friendship, and so men have no friends any more.

So, tame each other, shall we??

Because we are responsible for what we’ve tamed, ready or not being tame (or on the other hand being domesticated), every one tamed each other on his/her very own way, it is our relationships that make the world around us significant and meaningful.

.. and it happens only to them who “willing waste their time”.

“It is only with the heart that one can see rightly, what is essential is invisible to the eye.”

“It is the time you have wasted for your rose that makes your rose so important.”

I am responsible for my rose,” the little prince repeated.

Sincerely yours;

(from here and there sources, memories, and imagination)

Mang Dadang

Adalah kali pertama saya mengunakan gojek! Hari ini.

Hari ini judulnya naik transportasi umum (tapi hanya angkot dan ojek saja sih). Kenapa? Ah.. Ga usah diceritain kenapanya lah. Tragis pokonya mah.. XD

Bermula ketika saya dan seorang teman, harus naik angkot dari Jl.Cihampelas menuju daerah sekitar Jl. Punawarman, Rp. 3.000,- tarifnya! Eh buset!! Sekali naik tiga rebuuuu.. Mahal yessss. (Catatan, terakhir naik angkot mungkin sekitar 10taun yang lalu waktu SD *bohong *ya masa jaman SD* hehe). Singkat cerita, kami tadi menyambung-nyambung angkot sampai sekitar 4x lah, dengan destinasi Cihampelas-Punarwarnan- terus ke Dago-Braga.

Di angkot tadi, saya “mabok angkot” pemirsa! Asli norak dan lemah sekali saya. Huhuhu.. Terutama ketika segerombolan pemudo dan pemudy memasuki angkot kami yang kosong. Semerbak lah ituuuuu bau-bau masa pubertas! Alamakkkkkkk..

Nah tapi, bukan itu inti cerita kali ini. Barusan tadi saya curhat aja permisa. Hehe..

DSC_3025-01

Waktu mau pulang, karena saya ga tau rute angkot ke daerah rumah saya (kopo) ditambah faktor menipisnya isi dompet kalau naksi *huffff* Dibukalah itu satu aplikasi yang sejak di-download ga pernah dipakai meski sekali pun. Yap!! Aplikasi Go-Jek!

Kesan pertama saya; EH GILEEE, CANGGIH AMATTTTTT!!! (telat amat yah, hehe)

Total order tadi ada 2, pertama untuk ke rumah saya di Kopo, dan yang kedua untuk teman saya yang rumahnya di Riung Bandung. Belum nyampe 7menit, orderan ke Riung Bandung udah ngejemput. *popp* muncul notifikasi bahwa rider sudah sampai di depan pick up point.  CANGGIH AMATTTTTT!!! *komentar kedua malam itu*

Ga lama, sekitar 15menit, rider untuk orderan kedua juga sampai. Kali ini saya sampai bulak balik ditelpon mamangnya karena saya nyangkut ngobrol sama seorang barista di dalam kofie shop tempat saya menunggu. Ditelpon loh pemirsa!! HEEEE CANGGIH!! (Kali ini komentarnya dalam hati aja).

Naik lah saya ke motor. Seperti cerita-cerita yang beredar, kita dikasih masker penutup hidung dan kepala. Begitu naik ke motor, mamang gojek ga langsung jalan. Mang Dadang namanya, dia saya intip lagi oprek-oprek aplikasi gojeknya yang khusus untuk rider. “Wihhh, canggih euy mang!”, kataku. “Isshhhh iya atuh neng!”, balas mang Dadang dengan bagja-nya (bangga).

Akibat pergaulan yang terlalu bebas,disisa-sisa perjalanan kami ngobrol-ngobrol sedikit. Biasalah, terlalu gampang akrab. Heuuu.. Tapi ini sungguh ke”gampang”an ini sanggat sebanding dengan nilai interaksinya. ;)

Ternyata, Mang Dadang ini dulunya sebelum di Go-Jek sidoi juga memang tuakng ojek. Ojek bebas di terminal Leuwi panjang. Suatu hari dia ditawarin pihak Go-Jek untuk bergabung. “Pertamanya mamang ga langsung mau neng, da asa tos raos ngojek di terminal”, katanya sambil ketawa. (Pertamanya saya ga mau, soalnya udah enak ngojek di terminal) Eh tapi Go-Jek ngasih pelatihan, penjelasan, kita dibekelin HP yang ada map-nya. (bener loh dia sebutnya map, bukan peta, haha).

“Terus, sekarang enak mana Mang sama ngojek biasa?”, tanyaku.

“Enak Go-Jek neng”, jawabnya mantap.

Menurut Mang Dadang, sejak gabung sama Go-Jek, waktu dia sehari-hari ga banyak kebuang dipake nongkrong di pangkalan. Baru juga kasih tanda udah selesai-in orderan di HP, eh langsung masuk ada orderan baru lagi. Sekarang waktunya lebih banyak di jalanan nganter-nganter, daripada nunggu penumpang di pangkalan ojek bebas. Selain itu, setiap rider go-jek dibayar dengan sistem komisi yang perhitungannya 20%-80%. Bagian untuk rider adalah 80%! WOW!!

“Atuh temen-temen diajakin semua Mang buat ikutan di Go-Jek?”

“Iya, saya ajakin itu temen-temen semuanya.. Eh tapi ada aja yang ga mau, padahal mah enak gini..”

“Wahhh, naha aralimeun?” (Wah kenapa pada ga mau?)

“Biasa lah Neng, teu gaduh SIM lah, teu apal jalan lah, teu tiasa ngango HP na lah, teu ngartos aplikasina” – “Da padahal Mamang ge kapungkur teu apal. Ngan ari diajar mah geuningan Mamang ge tiasa ieu”.

(“Biasa lah Neng, ga punya SIM lah, ga tau jalan, ga bisa pake smartphone-nya lah, ga ngerti aplikasinya”. “Padahal saya juga ga bisa, tapikan diajarin dulu terus ini ternyata mamang bisa”)

*tertohok* *batuk kering* *mendadak haus*

ehem..

Terimakasih Mang Dadang. Sudah menyelamatkan saya, mengantarkan saya ke rumah, dan saya malah dapet bonus pelajaran hidup yang berkesan – meski hanya ngobrol sepanjang 30menit perjalanan.

Semoga dijalan aman-aman selalu ya Mang. May God always bless you and your family. <3

PS: Beberapa dialog dipotong, jari dah meyen keriting seharian *Maradita is typing…” cyinnn..

PPS: Cerita lengkap? Kalau nanti someday suatu hari kamu ketemu saya ini, ditodong aja minta ceritain soal Mang Dadang. hehe.. Ada cerita juga soal isu-isu dicegat dan digencet ojek bebas. :)

PPPS: MEN!!! Ini kok tau-tau udah Senin aja sihhhhh? T_T

Please, I don’t understand this sentence

Please, I don’t understand this sentence -1

Adegan: lagi imlekan harus ke mall, ngopi-ngopi bentaran kemudian nguping (bukan nguping juga sih, tapi ini ibu-ibu ngomong kenceng di sebelah lah jadi kedenger deh)

Ibu 1: Wah tumben ya ini imlek gini ga hujan, kurang hoki nih jangan-jangan taun ini.

Ibu2: Insyaallah hoki, mbak.

*

Please, I don’t understand this sentence -2

Adegan: obrolan dua cewek resah cenderung agak galau sepertinya (bukan gara-gara imlek ga hujan) :P.

Cewe 1:  Eh tau ga, kata guru ngajinya ibu gua yang bisa ngeramal.

Cewe 2: …

*

Please, I don’t understand this sentence -3

Adegan: gelaran pemberkatan nikah, terus  2 ibu-ibu ngobrol (bukan besanan sepertinya, dan bukan ibu yang galau gara2 ga hujan)

Ibu1: Puji tuhan ya pawangnya mantap!

Ibu2: Iya ya, sakti.

*

I have a few more convs like this as far as I can remember. But, that’s not the point. I mean..

Those conversation are confusing me. I think Indonesian ppl are just have fun in mixing some ‘stuff’, aren’t we? (I am :P)

*

PS:  pleaseplease don’t get offended, won’t you?

PPS: people are so easily get offended these days. and it’s scary.. : (

A sweet warning thou. <3

xx

*

Nada Tinggi

People don’t know how to talk to each others lately.

Kita bicara dengan nada-nada tinggi. Mudah tersinggung. Mudah tersulut.

Orang-orang masih tetap sama, permasalahan masih tetap banyak, solusi belum juga beres dilakukan.

Kita bicara dengan nada-nada tinggi. Seperti bulu-bulu kucing yang berdiri ketika merasa terserang.

Mempertahankan diri. Mempertahankan ego.

Kita bicara dengan nada-nada tinggi. Kita, tidak lagi bicara.

Stop thinking that you’re special.

(Malam itu, waktu pergaulan santai.)

This topic came up in a flashes.

What’s wrong with our generation? We have a million of self-confidence but we mostly depressed and unhappy.

Why it is feel so depressing all the time? (You may known it by word; galau) *gezzz*

And we don’t know how to be happy.

..

My bestie answered and came up with this link:

http://www.huffingtonpost.com/wait-but-why/generation-y-unhappy_b_3930620.html

..

We have to stop thinking that we are special!

Why?

Go dig it for a wake up call from a delusional-shiny-unicorn-on-top-of-the-flowery-lawn that you always expect.

xo